Nový Rocky Mountain powerplay

Nový Rocky Mountain powerplay

Rocky Mountain příchází s druhou generací elektrokol POWERPLAY, která opět posouvá dosavadní limity na úplně jiný level...

Rocky Mountain patří mezi hrstku značek, které disponují vlastním vývojem elektropohonů. Společně s vývojáři kanadské značky Propulsion Powercycle pracovali v posledních letech na nové generaci svého specifického pohonu Dyname a nyní je na čase odhalit plody jejich práce.

Pojďme si nejprve zopakovat pár důležitých charakteristických bodů. Elektropohon Dyname, který pod označením 3.0 měly v sobě všechny stávající elektrobiky Rocky Mountain Powerplay, se od většiny ostatních pohonů lišil v několika důležitých bodech.

Měl patentovaný systém mechanického snímání napnutí řetězu, díky kterému dokázal reagovat okamžitě na sešlápnutí pedálu.

Nabízel větší točivý moment než ostatní pohony. Byl plně integrovaný do rámu, ale dokázal přitom využít klasických klik umístěných v rámu, takže měli konstruktéři daleko flexibilnější možnosti pracovat s geometrií kola.

Díky vlastnímu tvaru pohonu a jeho integraci mohl mít Rocky Mountain nadesignovány vlastní baterie s vysokou kapacitou (632 nebo 672 Wh) přímo v dolní rámové trubce, ke kterým byly k dispozici až 5A nabíječky. Ty dokázaly nabít bike na 80 % za 1:40 hod, přičemž akumulátor nešlo jednoduše z rámu vyjmout.

Na svou dobu odvážné a pro mnohé i překvapivé řešení se stalo i poměrně úspěšným a to zejména v okamžiku, kdy Rocky Mountain k super drahým karbonovým topmodelům doplnil dostupnější hliníkové specifikace, kterým ovšem ponechal stejné vlastnosti i pohonné jednotky.

Kompletní informace naleznete pod tímto ODKAZEM

Video o nové platformě naleznete pod tímto ODKAZEM

Nyní přichází doba na to zrevidovat jak se stávající modely osvědčily, co se u nich naopak nelíbilo, resp. co si žádá doba upravit a na základě těchto zkušeností připravit novou generaci Powerplay. Výsledek opět bude používat unikátní pohonnou jednotku Dyname, tentokráte pod kódovým označením 4.0, na které pracoval Rocky Mountain společně s Propulsion Powercycle.

Evoluce pohonu i odpružení

Když se podíváte na novou generaci pohonu v jejím odkrytovaném stavu, tak vidíte, že se kladky kolem hlavního převodníku a také řetězová linka poměrně značně změnily. Může za to jednak výrazná úprava kinematiky zadní stavby, ale také kompletní redesign celé pohonné jednotky, která je nyní výrazně menší, má upravený tvar a ve výsledku je také o celých 18,5 % lehčí.

Uvnitř ubyla jedna kladka. Na místo pomocné vodící kladky se posunul nově důležitý pastorek high pivotu, který má na starost zvýšenou posunutou řetězovou linku, která je nově nejenom výrazně výš, ale také mírně nad posunutým hlavním čepem zadní stavby.

Rocky Mountain se podobně jako některé další značky rozhodl posunout čep zadní stavby výš nad středové složení i nad úroveň převodníku a aby nedocházelo při šlapání k nechtěnému protipohybu odpružení, musel být použit právě tento nový pastorek, kterému se dnes obecně říká high pivot. Ovšem Rocky Mountain ho lišácky nazývá "middle high pivot" asi proto, že není tak vysoký, jako u některých biků konkurence, nicméně je výš než je běžné.

Na rámu přitom zůstávají také poměrně široké možnosti nastavení geometrie a to díky dvěma "flipchipům". Jeden z nich najdete na vahadle kde jeho otáčením získáte celkem čtyři možnosti nastavení. Druhým flipchipem pak lze měnit délku zadní stavby.

Pohon v řeči čísel

Rocky Mountain ponechal stávající točivý moment 108 Nm. Stále však platí, že jde o vyšší hodnotu, než kterou dosahují konkurenční elektropohony, které většinou pracují s 85 Nm.

Oversize ložiska, vynechání vodící kladky a také optimalizace pohonu pro práci s nižšími otáčkami celkově přispěla k tiššímu provozu pohonu. Naladění točivého momentu souvisí také s upravenými výkonnostními křivkami, které umožňují provoz ebiku i v nižších otáčkách, než jsme obvykle zvyklí, nicméně optimum je 85 ot./min.

Rocky Mountain pochopitelně splňuje se svým pohonem Dyname 4.0 klasickou hodnotu nominálního výkonu stanovenou na 250 W, ale doplňuje k tomu o poznání zajímavější údaj, že ve špičce umí poslat na pedály až 770 W výkonu nad rámec jezdcova úsilí a to je v součtu už slušná porce odpichu, se kterou se dá počítat.

Za zmínku stojí samozřejmě také nové baterie, které bude Rocky Mountain osazovat. Novinkou je u nich především to, že je lze poměrně snadno vyndat z rámu. Konstrukce a umístění elektro pohonu nyní již nebrání jejich vysunutí směrem dolů. Stačí jen odkrytovat spodní část rámu, baterii odjistit a vysunout.

Pokud byste čekali nějaké rekordní hodnoty kapacit baterií, budete možná zklamáni. Před čtyřmi roky byla totiž tehdejší největší baterie o kapacitě 632 Wh na špičce tohoto odvětví, nicméně dnes Rocky Mountain avizuje, sice další navýšení kapacity a to i na 720 Wh, nicméně dnes už několik výrobců používá kapacity vyšší.

Příjemné ergo inovace

Asi nejviditelnější změnou oproti předchozí generaci Powerplaye je přidání velkého displeje na horní rámovou trubku, na kterém můžete snadno kontrolovat všechny nejdůležitější funkce ebiku včetně toho, jaký máte právě zvolený režim dopomoci, nebo jak je na tom vaše baterie. Rocky Mountain tak výrazně vylepšil uživatelské možnosti nastavení bez toho abyste museli zapínat mobil. A kdybyste to nevěděli, tak jeho jméno zní Jumbotron

Nový je také hlavní ovladač ebiku. Najdeme ho u levé rukojeti stejně jako jeho předchozí verzi, ale výrazně se zmenšil do vysloveně minimalistické podoby dvoj(troj)tlačítka. A vlastní jméno na rozdíl od displeje nedostal.

Modelová nabídka

Při představení první generace Powerplay modelů to Rocky Mountain pojal poněkud rozvážně a na větší škálu modelů jsme si museli nějakou dobu počkat. S uvedením druhé generace svých e-biků už se odvázal podstatně víc a hned při startu odhalil dvě modelové řady z nichž každá dostane jak karbonové, tak hliníkové specifikace v poměrně široké cenové škále. Pojďme se podívat na jejich stručný průřez.

Instinct Powerplay

Instinct je míň drsnější provedení nového celoodpruženého ebiku Powerplay. Je postavený na obdobném rámu jako jeho analogový sourozenec a nabídne kombinaci zdvihů 150 mm vpředu a 140 mm vzadu.

Rocky Mountain ho charakterizuje takto: "Pokud plánujete výlet do Alp, nebo jen chcete objevit nová biková teritoria, Instinct Powerplay vám bude inspirací a motivací k tomu vyrazit dále a pátrat po nových zážitcích a dobrodružstvích. Zatímco je Altitude se svými 160 mm určený zejména pro agresivní jízdu, všestranný Instinct se 140 mm kroku se více hodí k toulání a objevování. Všestranná geometrie, cíleně navržená kinematika a skoro až neomezená síla motoru Dyname 4.0! Užijete si více dobrodružství než kdykoliv předtím".

V nabídce budou tři hliníkové modely doplněné o karbonovou dvojici topmodelů. Zajímavé je na specifikacích to, že počínaje nejlevnějším modelem až po nejlepší výbavu dostanete vždy stejnou baterku o kapacitě 722 Wh.

Základní hliníková verze dostane kompletní Shimano Deore a odpružení Rock Shox 35 Gold resp. RockShox Deluxe Select R. Zaplatíte za ní 146 tisíc. Oproti tomu nejdražší hliník už dostanete se Shimanem XT, Rock Shox Pike Select+ vidlicí a Rock Shox Deluxe Select+ tlumičem za 190 tis.

Karbonové specifikace už startují na komplet Foxu Performance a Shimanu XT za 231 tis. a vrcholem bude topmodel na kompletním Foxu Factory s Kashimou a XTR za 325 tis. Kč.

Altitude Powerplay

Altitude přináší odvážným enduristům nový stroj, na kterém se mohou pustit do zdolávání nových výzev. Tady dostanete přesně o 20 mm zdvihu víc než u Instinctu, to znamená vidlici se 170 mm a zadní odpružení se 160mm zdvihem.

Citace: "Altitude Powerplay sdílí řadu atributů se svým bratrem, nejtvrdšími závody světa prověřeným modelem Altitude. Hovoříme zejména o geometrii, kinematice odpružení a nastavitelnosti. Odhlédneme-li od samotného systému Dyname 4.0, nabízí Altitude Powerplay vše, co potřebujete od agresivního e-biku. Stabilní a sebevědomé chování v náročných sjezdech a jistotu v zatáčkách. Poté stačí přepnout na nejsilnější „Ludicrous mód“ a budete zpět na kopci dříve, než byste si kdykoliv předtím pomysleli".

Drsnější Altitude nabídne o jeden model méně. Vybírat můžete z dvojice hliníkových modelů a dvojice karbonových. Startovací specifikace je o něco dražší než u Instinctu, protože se tady používá sofistikovanější odpružení. V základu je mix Rock Shoxu ZEB a Fox tlumiče s mixem XT/SLX za 179 tis.

Na opačné straně nabídky pak stojí karbonový topmodel s Fox 38 Float a DHX2 Factory osazený kompletním Shimanem XT za 286 tis. Kč.